Obesitas is een gevecht tussen lichaam en geest, dat je kunt winnen.

Door Sabrina Koudijs

Mijn relatie met voeding was altijd: als het lekker is, dan eet je het gewoon. Ik dacht niet na over de voedingsstoffen en of het wel verstandig was om weer een frietje te eten. Ik woog op mijn zwaarst 135 kilo, maar had er zelf geen erg in. Ik hield van lekker eten en ik was zelfverzekerd. Mijn directe omgeving zei af en toe “Bien, je moet wel uitkijken hoor…’ Maar ik had daar lak aan. Ik voelde me prima, dus waarom zou ik iets veranderen? Tot in april 2020.

Wake up call
Ik had ‘s nachts last van een heel zenuwachtig gevoel en het werd steeds erger. Zo stoer als ik was, dacht ik dat dit wel over zou gaan. Ik voelde het steeds vaker opkomen en ik probeerde het iedere keer weg te duwen. Totdat Jan, mijn steun en toeverlaat, vroeg of ik AUB mijn bloeddruk wilde meten. BAM! Alle alarmbellen gingen ringelen en de volgende dag werd de huisarts gebeld. 220 boven 120. Het had niet veel langer moeten duren.

 “Met kleine stapjes maakte ik grote stappen.”

De start van een leefbare leefstijl
Tijdens een dag opname in het ziekenhuis werd ik volledig door de molen gehaald. Voor mijn gevoel was ik redelijk gezond, maar de uitslagen bewezen het tegendeel. Ik werd met mijn neus keihard op de feiten gedrukt. Mijn bloeddruk was zo hoog, dat de artsen bang waren dat mijn lichaam het geen jaar meer vol zou houden. Het roer MOEST om. Ik begon met veel tegenzin aan mijn avontuur naar een betere gezondheid. Eén ding was duidelijk: ik wilde absoluut GEEN speciaal dieet volgen. Mijn nieuwe leefstijl moest leefbaar zijn. Ik wilde gewoon nog een pizza kunnen eten. Anders zou ik het nooit volhouden.

Klein beginnen, rustig afbouwen
Mijn strategie? Klein beginnen en rustig je gewicht afbouwen. Laat je lichaam wennen aan verandering. Ga niet van 4000 kcal per dag ineens naar 1500 kcal, maar begin eens met verminderen van de hoeveelheid per maaltijd. Begin een paar weken met drie boterhammen als ontbijt, in plaats van vier. Ga daarna naar twee boterhammen, etc. Je hoeft niet alleen maar komkommers en wortels te eten, maar eet wel met mate. Hoe cliché dat ook klinkt. Wanneer je je lichaam langzaam laat wennen, wordt ieder stapje goed geïntegreerd en blijft het in je patroon. Ik heb vooral heel veel etiketten bekeken en door mijn torenhoge bloeddruk vooral op zout gelet, maar ook zeker op koolhydraten en suikers. Voor mij de meest belangrijke factoren om af te vallen.

 “Eén ding was duidelijk: ik wilde absoluut GEEN speciaal dieet volgen.”

Door de zure appel heen
Met tranen in mijn ogen en een lichaam van 135 kilo dat tegenstribbelde, ben ik deze reis begonnen naar een gezonder leven. Ik zocht mijn weg in de jungle van de voedselindustrie en werd steeds bewuster van voeding. Dat kost enorm veel tijd en doorzettingsvermogen. De eerste weken waren dan ook VRESELIJK. Ik heb gehuild, was boos en mijn lichaam wilde zoveel meer dan dat het binnen kreeg. Maar zodra de eerste kilo’s eraf waren, begon ik me direct fitter te voelen. Mijn hoge bloeddruk werd lager, ik zag mijn lichaam met de week gezonder worden en ik kreeg meer lucht. Met kleine stapjes maakte ik grote stappen. Iedere kilo die ik verloor was een enorme verlichting. Ik hield een dagboek bij en schreef alles op, en gebruikte mezelf als motivatie. Je moet echt door een enorm zure appel heen. Iets wat soms onmogelijk lijkt, maar écht mogelijk is.

Stapje voor stapje meer bewegen
Obesitas is een continue zware strijd tegen je eigen lichaam. Daarom ben ik eerst begonnen met het afbouwen van de hoeveelheid voeding die ik tot me nam. Na een tijdje begon ik pas met bewegen. Ik startte met drie keer per week 1 km wandelen en dat was in het begin een hel. Maar zodra ik merkte dat ik nog sneller kilo’s verloor, daagde ik mezelf uit om sneller te gaan wandelen. In plaats van 15 minuten over 1 km, wilde ik 14,5 min. over 1km doen. Kleine stapjes die mij steeds verder brachten. En na een tijdje ging ik met lood in mijn schoenen naar de sportschool. Alleen maar op loopband. Wandelen, hellingen nemen en uiteindelijk stukjes rennen. Ik was verbaasd over nog meer gelukstofjes die vrijkwamen. Een ware toevoeging aan mijn reis naar een gezonder leven. Nu ben ik aan het trainen voor een halve marathon. Wie had dat gedacht.

 “Ieder kilo die je afvalt betekent meer conditie, meer lucht en een fitter lijf. En dat voel je écht.”

Tips & tricks
Ik heb mijn strijd volgehouden, met alle ups en downs die erbij horen. Ik zag mijn lichaam met de week gezonder worden en nu 1,5 jaar later ben ik 60 kilo kwijt. Zoals ik al zei was vooral het begin echt vreselijk. Maar omarm dat. Je mag het vreselijk vinden. Maak stapje voor stapje een verandering in je leefstijl. Het is niet niks, maar tegelijk ook zoveel waard om lekkerder in je vel te zitten. Ieder kilo die je afvalt betekent meer conditie, meer lucht en een fitter lijf. En dat voel je écht.

Meer aandacht voor obesitas
Obesitas is een complexe ziekte. Ik had nog niet eerder gehoord van leefstijlinterventie programma’s zoals GLI, maar ik geloof er zeker in. Toen ik in het ziekenhuis te horen kreeg dat ik moest afvallen gaf de dokter drie basisboekjes mee. Geloof me, wanneer je obesitas hebt is het een continu gevecht tussen lichaam en geest. En je weet niet waar je moet beginnen om die te winnen. Vooral bij de start van zo’n traject is een verwijzing naar GLI absoluut geen overbodige luxe. Vraag om professionele hulp. En of je nu baat hebt bij medicatie of uiteindelijk een maagverkleining, ik hoop dat ik je kan inspireren om een gezonde leefstijl vol te houden. Eentje die leefbaar is. Eentje die van jou is.

Sabrina Koudijs (34) – franchisenemer Domino’s Pizza
Instagram: @loseitlike_bien