Obesitas als gevolg van stress

Door Sandra

Sandra is sinds 2013 NLP coach, systemisch coach en tegenwoordig ook in opleiding tot gewichtsconsulente en leefstijlcoach. Als ervaringsdeskundige zet Sandra haar levenslessen om naar de praktijk. Ze is inmiddels 55 kilo kwijtgeraakt en zit weer lekker in haar vel. Dit is niet zonder slag of stoot gegaan, met als grootste uitdaging: stress en hormonen in balans brengen. De disbalans in haar hormoonhuishouding was het gevolg van veel spanning, en daarmee de sleutel tot haar overgewicht en later obesitas. Wij mochten haar een aantal vragen stellen over haar persoonlijke verhaal en krijgen tips mee vanuit haar expertise.

  

“Overgewicht is niet het probleem, het is een gevolg van een probleem.”

  

Wanneer kreeg je overgewicht en hoe ontstond dat?

“Ik kende mezelf niet anders dan met overgewicht. Toen ik op mijn 10e in de kleedkamer mijn gympakje aantrok, besefte ik pas hoe ongelukkig ik was. Ik zag er duidelijk anders uit dan de rest en dat gevoel werd alleen maar erger. Ik kwam in de pubertijd, waar veel hormonen aan te pas kwamen. Wat de primaire oorzaak was van mijn overgewicht? Stress. Cortisol. Want hoe houd je je staande in de grote buitenwereld? Hoe ga je om met een reeks nare gebeurtenissen? Hoe ga je om met je eigen –negatieve- zelfbeeld?

 

Wat deed dat met je?

Ik weet nu hoe het stresshormoon cortisol bijdraagt aan overgewicht, maar destijds wist ik daar helemaal niets van. Mijn zelfvertrouwen ging achteruit, doordat ik steeds een dieet probeerde, maar niet echt resultaat boekte. En natuurlijk grijp je als puber af en toe naar een zak chips of koop je ijs en snoep van je eerste zakgeld. Dat werkt ook niet mee. Maar dat is voor mij niet de primaire reden van mijn overgewicht geweest, bleek achteraf.

 

Wat was wel de reden en hoe ging je hiermee om?

Ik maakte destijds veel mee in het kader van overlijden van dierbaren en daar kwam erg veel spanning bij kijken. Stresshormonen verstoorde mijn hormoonhuishouding compleet. Ik at gezonde crackers met beleg en haalde onwetend ‘gezonde’ kant-en-klaar maaltijden in huis. Ik snoepte wel iets meer dan gemiddeld, maar greep echt niet iedere dag naar een pizza of iets dergelijks. In het jaar 2000 woog ik op mijn 28e ruim 145 kilo. Dat was duidelijk geen gezond gewicht. Maar ondanks de hulp die ik zocht, viel ik niet af.

 

Wat heb je aan hulp gezocht?

Allerlei soorten diëten zijn de revue gepasseerd: WeightWatchers, Sonja Bakker, koolhydraatarm, etc. En alles hielp een klein beetje. Tijdelijk. De stress bleef, en later ging ik toch weer iets meer snoepen. Zo slecht at ik alleen niet, dus of diëten de echte oplossing waren, daar twijfelde ik wel over. Tot ik in 2017 meer leerde over écht gezond koken en eten. Verse voeding, verse ingrediënten en periodes met minder koolhydraten. In kilo’s ging ik niet perse snel achteruit, maar ik zag er al veel gezonder uit.

 

“Als ik had geweten dat stress een grote oorzaak kon zijn, dan had ik andere hulp gezocht.”

 

Wat goed! En hoe beviel dat?

Ik begon koken echt leuk te vinden en zie het tot aan vandaag als een meditatief moment. Helaas bleef de verstoring in de hormoonhuishouding aanhouden en viel ik niet veel af. Totdat ik op een verjaardag in november 2019 iemand sprak over een maagverkleining. Ik heb er een weekend goed over nagedacht en toen de knoop meteen doorgehakt: naar de huisarts voor een afspraak.

 

Hoe is dat gegaan?

Op 15 september 2020 ben ik geopereerd (gastric bypass) en sindsdien volg ik een traject via de Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK). De begeleiding bestaat uit een diëtiste, psycholoog, bewegingsdeskundige en artsen. Dit traject duurt 5 jaar, waarvan het eerste jaar heel intensief is. Samen met een groep gelijkstemden leren we veel over voeding, sport en wat hormonen met je lijf doen. De jaren daarna zijn gericht op medische controles en terugvalpreventie.

 

Ik had gewild dat ik eerder deze kennis over mijn eigen lichaam had. Het is zo belangrijk om inzicht te krijgen hoe je lijf reageert op verschillende factoren. Voeding is niet alleen een trigger, maar er zijn meerdere factoren die bijdragen aan obesitas. Als ik had geweten dat stress een grote oorzaak kon zijn, dan had ik andere hulp gezocht.

 

Hoe sta je momenteel in het leven?

Mijn hormoonhuishouding is inmiddels redelijk goed hersteld en ik zit weer lekker in mijn vel. Ik had nooit gedacht ruim 50 kilo af te kunnen vallen. Verse voeding, bewegen, maar ook absoluut stress reduceren is van groot belang. Ik sport tegenwoordig twee keer per week en sinds de maagverkleining is mijn motivatie extreem hoog. Tijdens het hele traject word je goed op de hoogte gebracht van de gevolgen de operatie, maar ook van obesitas. Al mogen de groepssessies van mij nog dieper op de persoon ingaan, maar daar ligt ook voornamelijk mijn interessegebied. Dat is iets dat ik in mijn werk wel wil doen. Meer persoonlijke aandacht.

 

Wat wil je anderen meegeven?

Je overgewicht is niet het probleem, het is een gevolg van een probleem. Ga daarom op zoek naar een coach die in het hier en nu werkt. Waar heb je last van (buiten je overgewicht) en wat ga je doen om dit te veranderen? Aandacht voor persoonlijk ontwikkeling draagt enorm bij het onderzoeken van het probleem achter obesitas. Het hoeft niet eens heel groots of meeslepend te zijn, maar inzicht krijgen in je lijf is stap één naar een gezonder leven. Ik hoop mensen te inspireren en kennis over te dragen over de complexiteit van obesitas, overgewicht en leefstijlverandering. Want door inzicht en kennis over jezelf en jouw patronen kun je pas écht de oorzaak vinden.